Siirryin Konehuoneen palvelukseen uusasiakashankinnasta ja suurista asiakkaista vastaaviin myyntitehtäviin elokuussa 2018. Konehuone oli minulle entuudestaan hyvinkin tuttu yritys, sillä toimin joitakin vuosia Konehuoneen verkkoteknologiakumppanilla. Kokemusta on karttunut myös muilta toimittajilta ja muista palvelutaloista.

Pakko sanoa, että myyntityöstä on tullut yhä vaativampaa mutta samalla myös antoisampaa. Asiakkaat, eli ostajat, ovat entistä paremmin perillä uusimmista ratkaisuista. IT-ammattilaiset saattavat heittää teknologiaknoppeja tai haluavat keskustella teknologiakehityksen isoista linjoista. Oikeiden valintojen tekeminen on sekä myyjille että ostajille yhä vaikeampaa, sillä uusia ratkaisuja tulee markkinoille koko ajan lisää. Oman mausteensa tuo yritysten yhä moninaisemmiksi muuttuneet IT-arkkitehtuurit.

Kaikkia teknologioita ei tietenkään hallitse kukaan, ja siksi mekin olemme valinneet muutamia strategisen tärkeitä teknologiatoimittajia, kuten IBM:n, joiden ratkaisut tunnemme syvällisesti.
On erittäin tärkeää, että meillä on aina viimeisin tieto teknologiaratkaisuista.

Hyvän teknologiatoimittajan kolme tunnusmerkkiä

Nopeasti muuttuvassa ympäristössä korostuu osaaminen, joukkuepeli sekä laadukkaaksi todetut teknologiat. Mistä siis tunnistaa hyvän teknologiatoimittajan? Mielestäni ainakin näistä!

1) Jatkuvasta kehityksestä ja avoimesta vuoropuhelusta. Arvostan teknologiatoimittajaa, joka tarjoaa meille viimeisimmän tiedon uusistakin ratkaisuista, kuten ominaisuuksista sekä rajoitteista. Tarvitsemme tietoa siitäkin, miten ratkaisuja voidaan hyödyntää. Osaaminen syvenee myös koulutuksissa ja sertifioinneilla.

2) Aidosta tiimityöstä. Otan asiakastapaamisiin mielelläni mukaan meidän omien asiantuntijoiden lisäksi myös teknologiatoimittajan kokeneen ammattilaisen. Arkkitehtuurin suunnittelu tehdään tiimityönä. Teknologiatoimittajan edustajakin voi tuoda laajempaa näkemystä markkinasta, jolloin palaverin dynamiikka laajenee konsultoivaan suuntaan. Haastan asiakkaidemme nykyisiä ajatusmalleja ja tapoja tehdä asioita. Kerron asiakastarinoiden kautta, miten asioita on muuallakin ratkottu.

3) Eturivin luotettavasta tietotekniikasta. Fakta toki on, että asiakkaamme arvostavat teknologiaa, joka avulla voidaan ketteröittää ja modernisoida heidän konesalejaan.

Hybridipilvien suosio kasvaa edelleen

IT:n ostokäyttäytymisessäkin on tapahtunut isoja muutoksia ja ohjelmistokehitys usein ohjaa alustaratkaisun valintaa ja ketterille kehitysympäristöille on runsaasti kysyntää. Yhä useammin mietitään erilaisia hybridipilveen perustuvia ratkaisuja julkipilven rinnalle. Työkuormia on viety julkisiin pilviympäristöihin, mutta kokonaiskustannusten kalleus on yllättänyt monet. Olen havainnut myös sen, että nyt tehdään ahkerasti ulkoistusten osittaisia ’takaisinvetoja’ ja meiltä kysytäänkin nyt yhä enemmän yritystason hybridipilveen perustuvia ratkaisuja.

Vahva palvelujen tuottamisen kulttuuri ja ammattilaistemme syväosaaminen ovat yllättäneet minut positiivisesti, vaikka tiesinkin niiden olevan kovaa luokkaa. Meillä on myös paljon sellaista osaamista mitä teknologiatoimittajilla ei ole. Olemme lähellä asiakasta ratkaisujemme koko elinkaaren ajan suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Sovitamme ratkaisut asiakkaidemme ympäristöihin ja suunnittelemme heille myös tietoliikenneratkaisut.

Onnistuneesta yhteistyöstä voisi mainita esimerkiksi asiakkaamme Nesteen, jota Konehuone on palvellut pitkään. Terveydentila on pysynyt liiketoimintakriittisissä ympäristöissä erinomaisella tasolla IBM:n ratkaisuin!